Ero sivun Sieidi versioiden välillä
Saamelaiskulttuurin ensyklopedia
Rivi 18: | Rivi 18: | ||
<P align="justify">{{Artikkelilinkki|1672|Rafael Karsten}} piti sieidi-kulttia yksiselitteisesti animismin ja {{Artikkelilinkki|1044|fetisismin}} osoituksena. Sieidissä vaikuttava voima nähtiin persoonallisena henkenä, jumalallisella voimalla varustettuna sieluna. Tyypillisen saamelaisen pyhän tapaan tämäkään jumalallinen voima ei kuitenkaan ollut mitään kokonaan toisenlaista, vaan se toimi viime kädessä samanlaisilla pelisäännöillä kuin tämänpuoleisetkin olennot, joskin pyhyyden asteesta riippuen vaihtelevassa määrin. Tämä mahdollisti vielä suhteellisen lähelle tämänpuoleisuutta sijoittuvan sieidin manipuloimisen, sen lepyttelyn, uhkaamisen, rankaisemisen ja hylkäämisen, mikä juuri on fetisismin perusidea.</p> | <P align="justify">{{Artikkelilinkki|1672|Rafael Karsten}} piti sieidi-kulttia yksiselitteisesti animismin ja {{Artikkelilinkki|1044|fetisismin}} osoituksena. Sieidissä vaikuttava voima nähtiin persoonallisena henkenä, jumalallisella voimalla varustettuna sieluna. Tyypillisen saamelaisen pyhän tapaan tämäkään jumalallinen voima ei kuitenkaan ollut mitään kokonaan toisenlaista, vaan se toimi viime kädessä samanlaisilla pelisäännöillä kuin tämänpuoleisetkin olennot, joskin pyhyyden asteesta riippuen vaihtelevassa määrin. Tämä mahdollisti vielä suhteellisen lähelle tämänpuoleisuutta sijoittuvan sieidin manipuloimisen, sen lepyttelyn, uhkaamisen, rankaisemisen ja hylkäämisen, mikä juuri on fetisismin perusidea.</p> | ||
{{Kuvalinkki|O-760_II_1_Seitakivi.jpg|Somasjärven seitakivi Somaslompolossa.}} | {{Kuvalinkki|O-760_II_1_Seitakivi.jpg|Somasjärven seitakivi Somaslompolossa.}} | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
<BR> <BR> | <BR> <BR> | ||
{{Artikkelilinkki|20140806122035|Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore}}<BR><BR> | {{Artikkelilinkki|20140806122035|Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore}}<BR><BR> |
Versio 3. lokakuuta 2014 kello 11.35
,