Čuorvut-liike

Saamelaiskulttuurin ensyklopedia
Versio hetkellä 10. heinäkuuta 2014 kello 13.08 – tehnyt Senc-tuonti (keskustelu)

(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Čuorvut-liike

Tietyissä hurmoksellisissa piirteissään lestadiolaisuutta muistuttanut ja sille maaperää valmistanut hengellinen maallikkoliike; suomeksi ´huutajat´, oikeammin ´huutaen kutsujat´.

Liikkeen saamenkielinen nimi viittaa siihen tuomiosaarnaan, jolla liikkeen kannattajat, pääasiassa nomadisaamelaiset, kutsuivat ihmisiä parannukseen 1760-1770 -luvuilla erityisesti Koutokeinon suunnalla. Liikkeen painopiste oli Norjan Lapissa, Ruijassa, siitä huolimatta, että sen syntymiseen lienee vaikuttaneen Ruotsin Lapissa aiemmin toimineen Viklundin herätysliikkeen (Viklundin herätys) (markkina- ja nomadiliikenteen) kautta tulleet vaikutteet.

Čuorvut-liikkeen jäsenillä oli lestadiolaisuuden liikutuksia (lihkadusat) muistuttavia hurmostiloja. Niiden aikana he kulkivat ympäriinsä ja saarnasivat ankaraa parannussaarnaa. Ekstaattisen uskonnollisuuden ainekset olivat vahvempia kuin myöhemmässä lestadiolaisuudessa. Siinä esiintyi tainnoksiin menemisiä, kouristuksenomaisia liikkeitä ja saamelaisen noaidin (samanismi) sielunmatkoihin liittyvien näkyjen kaltaista visionaarisuutta. Ekstaattisuudessaan Čuorvut-liike lieneekin kanavoinut Norjan saamelaisalueilla joitakin sukupolvia aiemmin voimaperäisesti tukahdutetun saamelaisen samanismin aineksia; Ruotsin puolella samanismi oli tukahdutettu jo aiemmin. Se voidaan myös tulkita ilmaukseksi heräämässä olevasta saamelaisten etnisestä vastarinnasta: Čuorvut-liikkeen parannussaarnaajat -saamelaiset maallikot - saattoivat hengellisten vaatimustensa kautta asettua papistoa ja sen kautta koko valtakulttuuria vastaan tämän omilla ehdoilla.


Sisällysluettelo: Kristinusko ja kirkko

Risto Pulkkinen



Muokkaa tätä sivua

Suomenkieliset artikkelit

Dát ii leat vel davvisámegillii

Čále dan

Čuorvut movement

A religious movement that in some of its ecstatic aspects resembled Laestadionism, of which it was a forerunner. The Finnish name for the movement is Huutajat (the Shouters). The Saami name refers to a judgement sermon, in which the followers of the movement called on people to repent. It was active in the 1760s and 1770s particularly around Koutokeino. The focus of the movement was in the Finnmark region in Norwegian Lapland, although it probably came into being partly as a result of influences spread via markets and nomadism of an earlier revivalist movement in Swedish Lapland known as the Viklund movement.

The members of the Čuorvut movement went into a state of trance that resembled the motions (lihkadusat) of the Laestadians. In this state they went round sternly preaching the message of repentance. The ecstatic elements of the movement were stronger than in the later Laestadian movement. They included swooning, convulsions and visions like those seen in the trances of Saami witches. With its ecstatic nature, the Čuorvut movement probably incorporated some elements of Saami shamanism, which had been strenuously suppressed in the Saami regions of Norway a few decades earlier. It can also be interpreted as an expression of awakening Saami ethnic resistance. The Čuorvut preachers of repentance, who were Saami laymen, through their religious exhortations sometimes ranged themselves against the clergy and thus opposed the whole dominant power culture on its own terms.

Risto Pulkkinen



Muokkaa tätä sivua

Articles in English

Denna språkversion existerar inte ännu

Skriv den