Ero sivun Uhraaminen versioiden välillä
Saamelaiskulttuurin ensyklopedia
(pelkkää kokeilua) |
|||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
{{Artikkeli | {{Artikkeli | ||
− | |sivun nimi= | + | |sivun nimi=kokeilu artikkeli |
|kieli=suomi | |kieli=suomi | ||
− | |id= | + | |id=10140000 |
|artikkeliteksti=<P align="justify"> Uhraaminen on liittynyt monin saamelaisten esikristillisen maailmankuvan pohjalta nousseisiin rituaalisiin käytänteisiin ({{Artikkelilinkki|10133|riitti}}). Yksinkertaisimmillaan se saattoi tarkoittaa esim. maitotilkan rutiininomaista kaatamista Sárahkkan (Áhkka-jumalattaret) kunniaksi kodan permannolle lapsen syöttämisen yhteydessä tai sitä, että vainajaa varten heitettiin pala tupakkaa ajettaessa hänen hautapaikkansa ohi; monimutkaisimmillaan se liittyi suuriin yhteisöllisiin (ja usein kalendaarisiin) uhrirituaaleihin esim. maailmanjärjestystä ylläpitävän {{Artikkelilinkki|1058|taivaanjumalan}} tai koko {{Artikkelilinkki|0741|siidan}} yhteisen <i> {{Artikkelilinkki|1011|sieidin}}</i>, seidan kunniaksi. Rituaalin muodot ja niiden arkisen elämänmenoa rikkovan luonteen vahvuus vaihtelivat mutta yhteistä kaikille oli {{Artikkelilinkki|1056|pyhän}} kohtaaminen, tuonpuoleisen eriasteinen huomioonottaminen lahjan antamisen muodossa. <BR> | |artikkeliteksti=<P align="justify"> Uhraaminen on liittynyt monin saamelaisten esikristillisen maailmankuvan pohjalta nousseisiin rituaalisiin käytänteisiin ({{Artikkelilinkki|10133|riitti}}). Yksinkertaisimmillaan se saattoi tarkoittaa esim. maitotilkan rutiininomaista kaatamista Sárahkkan (Áhkka-jumalattaret) kunniaksi kodan permannolle lapsen syöttämisen yhteydessä tai sitä, että vainajaa varten heitettiin pala tupakkaa ajettaessa hänen hautapaikkansa ohi; monimutkaisimmillaan se liittyi suuriin yhteisöllisiin (ja usein kalendaarisiin) uhrirituaaleihin esim. maailmanjärjestystä ylläpitävän {{Artikkelilinkki|1058|taivaanjumalan}} tai koko {{Artikkelilinkki|0741|siidan}} yhteisen <i> {{Artikkelilinkki|1011|sieidin}}</i>, seidan kunniaksi. Rituaalin muodot ja niiden arkisen elämänmenoa rikkovan luonteen vahvuus vaihtelivat mutta yhteistä kaikille oli {{Artikkelilinkki|1056|pyhän}} kohtaaminen, tuonpuoleisen eriasteinen huomioonottaminen lahjan antamisen muodossa. <BR> | ||
Uhrausta on uskontotieteessä tarkasteltu kolmesta näkökulmasta: | Uhrausta on uskontotieteessä tarkasteltu kolmesta näkökulmasta: | ||
Rivi 37: | Rivi 37: | ||
<BR> <BR> | <BR> <BR> | ||
{{Artikkelilinkki|20140806122035|Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore}}<BR><BR> | {{Artikkelilinkki|20140806122035|Sisällysluettelo: Muinaisusko, mytologia ja folklore}}<BR><BR> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} |
Versio 11. kesäkuuta 2017 kello 19.19