]> 2024-06-13T07:54:54+00:00 Nomadikoulu 0 0238 suomi 2014-10-30T13:38:37Z 2456961.0684838 Nomadikoulu <P align="justify"> Ruotsissa 1913 toteutettiin koulu-uudistus, jota kutsuttiin jopa kotakoulu-uudistukseksi. Perustettiin nomadikouluja (aikaisemmin [[Katekeettakoulu|katekeettakoulu]] ja kotakoulu), jotka kiersivät poronhoitajien mukana. Uudistuksen keskeisenä sisältönä oli erityisen koulumuodon kehittäminen paimentolaissaamelaislapsille. Uudistuksen taustalla vallitsi ns. segretaatiopoliittinen näkemys, jonka keskeisin teesi oli "<i>Lapp skall vara lapp</i>". Saamelaisten paimentolaislasten ei katsottu tarvitsevan niin laajaa opetusta kuin ruotsalaisten lasten. Opetuskieleksi tuli ruotsi. Lapset oli tarkoitus kasvattaa niin, ettei heidän yhteytensä poronhoitoon katkeaisi. Saamelaiset vastustivat koulu-uudistusta muun muassa vuonna 1918 saamelaisten [[Kansalliskokoukset|kansalliskokouksessa]], kuitenkin ilman tulosta. 1950- ja 60-luvulla nomadikoulu vähitellen hylättiin ja saamelaisopetus kytkettiin nykyaikaiseen koulutusjärjestelmään. Nykyaikaistamiseen vaikutti vuoden 1957 nomadikouluselvitys, jossa saamelaisten asiantuntijana oli koulutarkastaja Israel [[Ruong, Israel|Ruong]]. Tämä selvitys johti saamelaisten koulunkäyntiä koskevaan mietintöön (SOU 1960:41). Saamelaisten koulutuksen sitomista yhteen ainoaan ammattiin eli poronhoitoon ei enää pidetty järkevänä koulutuspolitiikkana. Nomadikoulujen perinnettä jatkoivat kuitenkin erityiset [[Saamelaiskoulu|saamelaiskoulut]], joiden tarkoituksena oli tyydyttää saamelaisten erityiset elinkeinolliset, kulttuuriset ja kielelliset tarpeet. </P> <BR> [[Opetus|Opetus]] <BR><BR> [[Sisällysluettelo: Koulutus|Sisällysluettelo: Koulutus]]<BR><BR> Otsikko 102